جنون قدرت

بسم‌الله الرحمن الرحیم
سفر دو هفته‌ای بن سلمان ولیعهد عربستان به آمریکا، سرآغاز دور جدیدی از ماجراجوئی‌های تازه به دوران رسیده‌ها در منطقه است. وی با ریخت و پاش بی‌حد و مرز تلاش فراوانی به خرج داد تا بلکه در این سفر برای تحقق اهداف متعددی زمینه‌سازی کند.
این سفر تقریباً همزمان با آغاز چهارمین سال جنگ ابلهانه ائتلاف سعودی علیه مردم مظلوم یمن صورت گرفته و مشخصاً با این هدف سازماندهی شده تا بر شکست خفت بار سعودی‌ها در جنگ یمن سرپوش بگذارد و چنین وانمود شود که گویا ابتکار عمل در اختیار دربار سعودی قرار دارد.
علاوه بر این، بن سلمان در این سفر تلاش کرد فقدان پایگاه و جایگاه سیاسی – اجتماعی در عربستان را با توسل به عناصر صاحب نفوذ در آمریکا به تصور خود جبران کند و حمایت آمریکا از پادشاهی خود را قطعی نماید. تدارک طیف وسیعی از دیدارها و سرمایه گذاری‌های فاقد توجیه در جریان این سفر، نه تنها جوامع عربی و آمریکائی که حتی مخاطبین دیدارهای بن سلمان را به تعجب واداشته است. ترامپ در دیدار با بن سلمان به شیوه‌ای غیرمعمول، تصاویری از محصولات نظامی و سلاح‌های خریداری شده توسط بن سلمان را نشان داد و گفت که این خریدها زمینه کارآفرینی و اشتغال در آمریکا را فراهم می‌کند که البته نشانه دیدگاه تحقیرآمیز ترامپ نسبت به سعودی‌ها است. وی پیش از این هم آنها را گاوهای شیرده معرفی کرده بود که باید به هر صورت ممکن آنها را بدوشند!


بن سلمان با رسانه‌ها، صاحبان صنایع نظامی، سیاستمداران سابق و لاحق، سرمایه گذاران عمده، بانکداری و پیشتازان عرصه زیرساخت‌های تکنولژیک، فعالان فرهنگی و سینمائی، به همراه کسانی که ممکن است روزی به نفع یا علیه وی کاری انجام دهند یا موضعی بگیرند، دیدار کرد که در این میان دیدارهای فشرده‌ای با لابی صهیونیستی «ایپک» و یهودیان مقیم آمریکا بیش از سایر موارد جلب توجه کرده است.
بن سلمان در مصاحبه‌های از پیش هماهنگ شده‌اش، موجودیت رژیم اشغالگر صهیونیستی را به رسمیت شناخت و برای هماهنگی با غرب و صهیونیست‌ها در تضاد و تعارض علیه ایران اعلام آمادگی کرد و حتی صریحاً از جنگ علیه ایران و کشاندن دامنه جنگ تا تهران هم سخن گفت.
اگرچه این مطالب در فهرست مواضع بن سلمان تازگی ندارد ولی تکرار و تاکید بر آن در جریان سفر به آمریکا تصادفی نیست و از یک اقدام چند منظوره پرده بر می‌دارد که در واقع جزو اهداف اصلی سفر غیرمعمول بن سلمان به آمریکا محسوب می‌شود.
بن سلمان به گونه‌ای با صهیونیست‌ها نرد عشق می‌بازد تا بلکه بتواند «خطر اسرائیل» را از ذهن مخاطبان خود بزداید ولی به جای آن به طور همزمان با تلاش برای دامن زدن به «ایران هراسی»، ایران را به عنوان خطر اصلی در منطقه معرفی کند. بن سلمان درصدد است در آغاز چهارمین سال جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن، ایران را عامل شکست و ناکامی ائتلاف بدنام سعودی معرفی کند و چنین وانمود سازد که گویا هنوز هم ابتکار عمل را سعودی‌ها در اختیار دارند درحالی که با حملات سنگین و تلافی جویانه ارتش و قبایل غیرتمند یمنی علیه جنایتکاران جنگی، نیروهای ائتلاف سعودی عملاً زمین گیر و کاملاً منفعل شده‌اند.
بن سلمان در این سفر بر دو نکته، بیش از سایر موارد تاکید کرد. نخست ادعای تلاش برای تبدیل عربستان به یک قدرت عظیم اقتصادی در مقیاس جهانی و دوم ایران هراسی و کوبیدن بر طبل جنگ علیه ایران! که هر دو نشانه‌های جنون قدرت بن سلمان هستند.
ظاهراً بن سلمان از تاریخ معاصر و روند تحولات نیم قرن اخیر در منطقه به کلی بی‌اطلاع مانده و نمی‌داند که این هر دو شعار اخیر وی را پیش از این شاه معدوم ایران و صدام، هر یک به تنهائی و جداگانه مطرح کرده‌اند و اکنون هر دو به زباله دان تاریخ پیوسته‌اند. شاه ایران مدعی دستیابی به دروازه‌های تمدن بزرگ بود و در میان رویاهای دست نیافتنی خود تصاویری از استقرار تمدن بزرگ در ایران منعکس می‌کرد ولی هرگز کسی به وی گوشزد نکرد که با فروغلتیدن در وابستگی به غرب و صهیونیست‌ها نمی‌توان چنان رویاهائی را محقق ساخت. اکنون بن سلمان در راه پیمودن همان راه برای عربستان و ظاهراً هیچکس به وی گوشزد نکرده است که تحقق چنان رویاهائی با توسل به جنایات جنگی و فروغلتیدن در منجلاب وابستگی به غرب و اعلام به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی غیرممکن است.
شعار دوم بن سلمان در جنگ علیه ایران را صدام، سردار نگون بخت قادسیه مدام تکرار می‌کرد و خواستار نابودی ایران و فتح چند روزه تهران بود. البته بن سلمان بیش از صدام در این مقوله عربده می‌کشد و با سازماندهی طیف وسیعی از گروهک‌های تروریستی سعی کرده زمینه‌های تحقق اهدافش را فراهم سازد. اما هرچه بیشتر تلاش می‌کند، کمتر نتیجه می‌گیرد. شکست سنگین و خفت بار داعش و سایر گروهک‌های تروریستی در سوریه و عراق اوضاع منطقه را به زیان سعودی‌ها و متحدین شرور آنها «برگشت ناپذیر» ساخته است.
تصادفی نیست که ترامپ همزمان با حضور بن سلمان در آمریکا رسماً اعلام کرد که نظامیان آمریکائی به زودی خاک سوریه را ترک خواهند کرد. اگرچه این موضع ترامپ، خشم سعودی‌ها به ویژه بن سلمان را برانگیخته و آنها اعتراض و مخالفت خود را پنهان نکرده‌اند ولی ترامپ علیرغم تمامی شرارت‌هایش گویا قرار نیست بیش از این بخاطر کینه انباشته سلمان و فرزندش علیه محور مقاومت در منطقه، تاوان بپردازد و در توطئه‌های سعودی‌ها در منطقه بیش از این سرمایه‌گذاری کند.
با این حال باید پرسید چرا آمریکای ترامپ از عربده جوئی‌های اخیر بن سلمان علیه ایران استقبال کرده و به آن دامن می‌زند؟ چه بسا در واشنگتن مشاورین ترامپ برای سرپوش گذاشتن بر شکست استراتژی جنگ افروزانه آمریکا در ماجرای کره شمالی به فرصتی برای انحراف افکار عمومی و ایجاد یک کانون جدید بحران در خاورمیانه احتیاج دارند و تلاش می‌کنند که از بلاهت بن سلمان و دلارهای نفتی سعودی‌ها بیشترین استفاده ممکن را ببرند. دیدگاه ترامپ و مشاورینش هرچه باشد، تاریخ معاصر از این پدیده به عنوان شکستی بزرگتر و خفت بارتر برای آمریکا و مزدورانش در منطقه یاد خواهد کرد.
سایر اخبار این روزنامه
تزریق 6 میلیارد دلاری سفارش کالا به شرکت‌های نفتی داخلی جهانگیری: لازمه حل مشکلات کشور وفاق ملی است خیانت بن سلمان به آرمان فلسطین ولیعهد سعودی موجودیت رژیم صهیونیستی را به رسمیت شناخت صلیب سرخ: مردم یمن در حال مرگ تدریجی هستند مخالفت اعضای شورای شهر با استعفای شهردار تهران نجفی بر رفتن اصرار دارد جنون قدرت دکتر روحانی در دیدار عیدانه با جمعی از وزرا، استانداران و مدیران دستگاه‌های اجرایی: تقویت امید و نشاط در جامعه و ایجاد فضایی مناسبتر برای کار و تولید، مسوولیت سنگین همه مسئولان است رئیس جمهور: حضور نیروهای خارجی بدون اجازه دولت سوریه غیرقانونی است انتقاد امام جمعه تبریز از برنامه‌های صدا و سیما بعضی از برنامه‌های صدا و سیما بی‌بند و باری و فرهنگ غرب را در جامعه ترویج می‌کنند وزیر بهداشت: اجازه تکرار تجربه "صنعت خودرو" در "پزشکی" را نمی‌دهم افزایش 3 درصدی تعداد کشته شدگان تصادفات جاده‌ای در نوروز 97 عامل حمله به سفارت ایران در آتن بازداشت شد شهرداری تهران: فروش طرح روزانه ترافیک تا پایان فروردین ادامه دارد عامل حمله به سفارت ایران در آتن بازداشت شد سرلشکر باقری: نیروهای مسلح از تولید کالاهای ایرانی حمایت می‌کنند افزایش 35 درصدی پرونده‌های مختومه در دیوان عدالت اداری هشدار ژنرال سابق ارتش روسیه درباره وقوع "آخرین جنگ بشریت" دکتر روحانی در دیدار عیدانه با جمعی از وزرا، استانداران و مدیران دستگاه‌های اجرایی: تقویت امید و نشاط در جامعه و ایجاد فضایی مناسبتر برای کار و تولید، مسوولیت سنگین همه مسئولان است دکتر روحانی در دیدار عیدانه با جمعی از وزرا، استانداران و مدیران دستگاه‌های اجرایی: تقویت امید و نشاط در جامعه و ایجاد فضایی مناسبتر برای کار و تولید، مسوولیت سنگین همه مسئولان است دکتر روحانی در دیدار عیدانه با جمعی از وزرا، استانداران و مدیران دستگاه‌های اجرایی: تقویت امید و نشاط در جامعه و ایجاد فضایی مناسبتر برای کار و تولید، مسوولیت سنگین همه مسئولان است دکتر روحانی در دیدار عیدانه با جمعی از وزرا، استانداران و مدیران دستگاه‌های اجرایی: تقویت امید و نشاط در جامعه و ایجاد فضایی مناسبتر برای کار و تولید، مسوولیت سنگین همه مسئولان است دکتر روحانی در دیدار عیدانه با جمعی از وزرا، استانداران و مدیران دستگاه‌های اجرایی: تقویت امید و نشاط در جامعه و ایجاد فضایی مناسبتر برای کار و تولید، مسوولیت سنگین همه مسئولان است